ایجاد لخته ی خون در وریدهای عمقی یاDVT

انتشار: 30 Shahrivar 1395
ایجاد لخته ی خون در وریدهای عمقی یاDVT
ایجاد لخته ی خون در سیستم سیاهرگی عمقی یا همان DVT، بیشتر از همه در اندام تحتانی و پاها شایع است و علل مختلفی دارد. هر عاملی که باعث: - اِستاز و ماندگاری و کُند شدنِ جریان خون در سیستم وریدی - تغییر در سیستمِ انعقادِ خون - التهاب دیواره ی رگ شود؛ میتواند فرد را مستعد DVT کند. در بیمارانی که : -  تحرک ناکافی - عملِ جراحی اخیر به خصوص : شکم و لگن و ارتوپدی - انواعِ کانسرها و بدخیمی ها - بارداری - اختلالات انعقادی و... دارند؛ مستعد ابتلا به DVT هستند. وقتی فردی به هر دلیل دچار درد و تورم اندامهای تحتانی، بخصوص یکطرفه و غیر قرینه میشود، حتما باید از نظرِ DVT  بررسی شود و به پزشک مراجعه نماید. چون عدم درمان مناسب اولیه، گاهی باعث ایجاد عوارضِ خطرناکی مثل پرتاب شدنِ لخته به سمت ریه و یا همان " آمبولی ریه" میشود که با توجه به وسعت ، میتواند حتی  "کشنده " باشد. بنابراین لازم است که به محضِ مشاهده ی تورم ، بخصوص یکطرفه و غیر قرینه در یک اندام، حتما آنرا جدی گرفته و به پزشک مراجعه نمایید. درمانِ DVT معمولا تجویزِ داروهای رقیق کننده ی خون،تزریقی مثلِ: هپارین و یا انوکساپارین و خوراکی مثلِ : "وارفارین" ویا انواعِ جدیدترِ داروها مثلِ " ریواروکسابان" و... میباشد. "طولِ مدت درمان" در هر فرد با توجه به سطح درگیری و وسعتِ بیماری و میزانِ گسترشِ لخته، و همچنین با توجه به علتِ ایجاد کننده ی آن، "متفاوت" است و گاهی نیاز است که رفعِ کاملِ علت ایجاد کننده ی آن، به طور طولانی مدت ، درمان ادامه یابد. در بیمارانی که مستعدِ ایجاد DVT هستند، توصیه میشود که در موارد خاص مانندِ نیاز به جراحی، مخصوصا جراحی هایی که با کاهش تحرک و یا دستکاری لگنی و عروقی همراه است، حتما به عنوان پیشگیری و پروفیلاکسی، از داروهای آنتی کواگولانت تزریقی و یا خوراکی، با توجه به توصیه ی پزشک استفاده نمایند.

مشاوره آنلاین با دکتر مریم احمدی

سوالات خود را زمینه بیماری های قلب و عروق بپرسید و در اسرع وقت پاسخ بگیرید.