زندگی با فشار خون بالا

بازدید: 47 نفر
انتشار: 5 Mehr 1400
زندگی با فشار خون بالا
فشار خون بالا معمولا نشانه ای ندارد بنابراین ممکن است فکر کنید تلاش چندانی برای غلبه بر فشار خون بالا لازم نیست. اما تشخیص بالا بودن فشار خون به این معنی است حتما باید داروهای ضد فشار خون مصرف کنید و سبک زندگی و برنامه غذایی خود را اصلاح نمایید. بالا بودن فشار خون عامل زمینه ساز اصلی بیماریهای عروقی از جمله سکته قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیه است بنابراین اگر چه ممکن است احساس کنید حالتان خوب است و مشکلی ندارید اما بدنتان نیاز به کمک دارد تا فشار خون را در حد متعادل نگه دارد تا مشکلات جدی برایتان ایجاد نشود. کنترل فشار خون برای بسیاری از مردم کار سختی است به همین علت حمایتهای اجتماعی و عاطفی میتواند مفید باشد.

محدودیتهای فیزیکی فشار خون بالا

اگر فشار خونتان بالا است، باید روشهای سالم زندگی را برگزینید تا فشار خونتان در حد بهینه بماند. محدودیتهای فیزیکی فشار خون بالا بسیار اندک است و نه تنها می توانید، بلکه باید هر روز مرتبا فعالیت و تحرک داشته باشید. به طور کلی میتوان گفت بالا بودن فشار خون نیازی به محدود کردن فعالیت ندارد و میتوانید فعالیتهای ورزشی، مسافرت و کارهای دیگر خود را انجام بدهید و از زندگی لذت ببرید. اگر مشکل قلبی دارید که باعث درد سینه میشود یا مشکل تنفسی پیدا میکنید از فعالیت هایی که باعث نفس نفس زدنتان میشوند، خودداری کنید.  

روشهای سالم زندگی کردن

زندگی سالم با فشار خون بالا ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مولفه مهمی در هر برنامه کاهش فشار خون است. در بسیاری از موارد تغییر در سبک زندگی ممکن است تنها درمانی باشد که برای کنترل فشار خون نیاز دارید.
  • اگر اضافه وزن دارید، خود را به وزن نرمال و سالم برسانید
  • اگر سیگار میکشید، ترک نید
  • غذاهای سالم، لبنیات کم چرب، میوه ها و سبزیجات (اعم از صیفی جات و سبزی) و غذاهایی که چربی اشباع کمی دارند مصرف کنید
  • مصرف سدیم (نمک) را محدود کنید و بیشتر از 2300 میلی گرم در روز مصرف نکنید (سدیم نان و بیسکوئیت و سایر خوراکیها را هم باید در نظر داشته باشید)
  • ورزشهای هوازی منظم داشته باشید (حداقل نیم ساعت در روز و بیشتر روزهای هفته)
  • مصرف الکل را محدود کنید (محدودیت مصرف الکل در زنان بیشتر است)
 

تاثیر فشار خون بالا بر احساسات و هیجانات

بیماریهای مزمن از هر نوعی که باشند، آزار دهنده هستند و بر احساس فرد تاثیر میگذارند چرا که نیاز به مراقبت دائمی، مصرف دارو، نظارت بر سلامتی، تغییر عادات زندگی و یا کارهای دیگر دارند. در تحقیقات صورت گرفته، بین فشار خون بالا و افسردگی ارتباط دیده شده است اما ارتباط علّی- معلولی شناسایی نشده است. اگر احساس غم و اندوه یا ناامیدی میکنید و مدت زیادی است که برطرف نمیشود با پزشک صحبت کنید. برای درمان افسردگی راهکارهای زیادی وجود دارد که به رفع علائم کمک میکند. تصور میشود استرس در بالا رفتن فشار خون نقش دارد اما این ارتباط از دیدگاه علمی کاملا روشن نشده است. اگر سالهای زیادی استرس تان تحت کنترل نباشد ممکن است مشکل بالا بودن فشار خونتان بدتر شود یا کارایی تلاشهای درمانی را کمتر کند. استرس را میتوان با مشاوره، تغییر طرز تفکر یا دارو کنترل کرد. گاهی بهترین راه غلبه بر استرس، تغییرات عملی در برنامه زندگی یا اصلاح و تغییر برخی خواسته ها و اهداف در زندگی است. چون فشار خون بالا علامت آشکاری ایجاد نمیکند برخی از مردمی که گرفتار فشار خون بالا هستند، آن را انکار میکنند. از این رو ممکن است از مصرف داروها سر باز بزنند یا اصلاحی در زندگی خود به وجود نیاورند و در کل، فشار خون خود را کنترل نکنند. اگر کسی از عزیزانتان فشار خون بالا دارد و آن را جدی نمیگیرد، با او صحبت کنید و نگرانیهای  خود را در میان بگذارید اما یادتان باشد در نهایت خود فرد مسئول سلامت و عملکرد خود است. بنابراین برای پذیرفتن فرد، بیش از اندازه نباید مداخله کنید. اگر کسی از عزیزانتان فشار خون بالا دارد به او یاداوری کنید که انکار بیماری فشار خون بالا وضعیتی بسیار شایع است و واکنش طبیعی انسان به تشخیص یک بیماری است اما اگر میخواهید همیشه از سلامت برخوردار باشید و در بستر بیماری نیفتید، باید بر فشار خون بالا غلبه کنید.  

تاثیر اجتماعی فشار خون بالا

تاثیر فشار خون بالا   فشار خون بالا همانند بیماریهای مزمن دیگر بر زندگی اجتماعی فرد تاثیر نمیگذارد و فرد میتواند روابط همیشگی خود را داشته باشد. اما تغییراتی که برای بازیابی سلامتی نیاز دارد ممکن است بر تعاملات اجتماعی او تاثیر بگذارد. مثلا اگر فشار خون دارید و بخواهید سیگار را ترک کنید یا مصرف الکل را محدود کنید اگر جمعهای دوستانه تان حول این تفریحات میگذرد، احتمالا مدت زمانی را که با دوستان خود میگذراندید محدود میکنید یا در جمع کمتر از قبل لذت میبرید. بسیاری از افرادی که فشار خون بالا دارند نمیتوانند بسیاری از غذاهایی را که در جمعهای دوستانه یا مهمانی ها سرو میشود و مملو از نمک، کلسترول و کالری است میل کنند. این که میخواهید این مسئله را برای دیگران توضیح بدهید یا نه، بستگی به خودتان دارد اما بیشتر کسانی که فشار خون بالا دارند با ایجاد اصلاحات لازم به جای محدود کردن خود، به تعاملات اجتماعی خود ادامه میدهند.  

اقدامات عملی برای کنترل فشار خون

  • فشار خود را مرتبا اندازه گیری کنید: باید مرتبا هر یک تا شش ماه یک بار فشار خون اندازه گیری شود تا کارایی درمان تایید شود. میتوانید این کار را در مطب یا در مراکز دیگر مجهز به دستگاه فشار خون، انجام بدهید. برخی افرادی که فشار خون بالا دارند از دستگاه اندازه گیری فشار خون خانگی استفاده میکنند. کار با این دستگاهها بسیار راحت است و میتوانید مرتبا فشار خون را بسنجید.
  • دستگاههایی مثل گوشی های هوشمند، لپ تاپ و ساعت های هوشمند در صورتی که به دستگاه فشار خون وصل شوند میتوانند داده ها را ثبت کنند. برخی از گجت ها نیز به انتقال اطلاعات کمک میکنند بنابراین میتوانید فشار خون های ثبت شده تان را به پزشک نشان دهید تا اگر فشار خونتان پایدار نیست، به مدیریت اوضاع کمک کند.
  • برای مصرف داروها، زنگ هشدار بگذارید: زمان بندی داروهای ضد فشار خون مهم است و باید طبق دستور انجام شود. برخی افراد بر اساس تجربه متوجه میشوند اگر دارو را در زمان خاصی از روز مصرف کنند بهتر فشار خونشان کنترل میشود.
  • حواستان به چیزهایی که فشار خون را بالا میبرد باشد: برخی افراد فشار خونشان پس از مصرف نمک افزایش می یابد و برخی دیگر در واکنش به استرس یا فعالیت بدنی زیاد فشار خونشان بالاتر میرود. دقت کنید ببینید چه چیزهایی باعث میشود فشار خونتان بالا برود. در صورت امکان اگر لازم است از این محرکها دوری کنید.
منبع: www.verywellhealth.com

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست

مطب دکتر مریم احمدی

آدرس:

مرکز تخصصی قلب کوروش واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، روبه روی پمپ بنزین اسدی، کوچه ی الوند، پلاک 5 - تلفن

شماره های نوبت دهی:

02122247007-9 و 02122247004

حضور در مطب:

با هماهنگی و تعیین وقت قبلی
طراحی سایت پزشکی