انتشار: 7 Aazar 1400
تفاوت حمله قلبی با حمله پانیک
علائم حمله پانیک و حمله قلبی شباهتهای زیادی دارند به همین علت بیشتر مردم تفاوت آن را متوجه نمیشوند و هنگام حمله پانیک ممکن است تصور کنند دچار سکته شده اند و یا بالعکس. با این حال حمله قلبی خود میتواند منجر به پانیک و علائم آن شود. به هر صورت در صورتی که فکر میکنید ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید، فورا با اورژانس تماس بگیرید و از این که اشتباه کرده باشید، نترسید. حمله قلبی وضعیت مرگباری است که ثانیه ها در نجات جان فرد اهمیت دارند. بنابراین شما حق دارید در صورتی که احساس میکنید دچار این مشکل شده اید فورا کمک درخواست کنید. در این مطلب به تفاوت حمله قلبی با حمله پانیک میپردازیم. اختلال حمله پانیک در دو تا سه درصد از جمعیت ممکن است اتفاق بیفتد. علائم آن عبارتند از:
  • درد تیز و مشخص در سینه
  • مور مور شدن یا گزگز دستها
  • کوتاه شدن تنفس
  • افزایش سرعت ضربان قلب
  • عرق کردن
  • لرزیدن
تنها در ایالات متحده امریکا هر ساله 735 هزار نفر دچار سکته قلبی میشوند. علائم حمله قلبی عبارتند از:
  • درد سینه
  • کوتاه شدن تنفس
  • عرق کردن
علائم هر دو مورد نامبرده مشابه هستند بنابراین چگونه میتوان حمله قلبی که جان فرد را تهدید میکند از حمله پانیک که خطری ندارد، تشخیص داد؟

حمله قلبی با حمله پانیک چه فرقی دارد

تفاوت حمله قلبی با حمله پانیک

دانستن تفاوت حمله قلبی با حمله پانیک بسیار مفید اما دشوار است به خصوص اگر فرد هرگز هیج یک را قبلا تجربه نکرده باشد. تمییز دادن حمله قلبی از حمله پانیک بر اساس چند عامل زیر آسانتر خواهد بود:   [caption id="attachment_144380" align="aligncenter" width="430"]تفاوت های حمله قلبی با حمله پانیک شکل- تصویر سمت راست محل درد در حمله پانیک و تصویر سمت چپ محل درد در حمله قلبی را نشان میدهد.[/caption]

ویژگی های درد

اگر چه درد سینه در هر دو وضعیت دیده میشود اما ویژگیهای درد سینه در این دو، متفاوت است. در حمله پانیک درد سینه معمولا تیز و تیر کشنده است که محدود به میانه سینه می باشد. درد سینه در حمله قلبی ممکن است شبیه احساس فشار در سینه باشد. درد سینه که حاصل حمله قلبی است ممکن است از مرکز سینه شروع شود اما سپس از سینه به بازوها، فک یا کتف میزند.

تفاوت حمله قلبی با حمله پانیک در شروع حمله

شروع حمله

شروع علائم نیز به تشخیص این دو وضعیت از هم کمک میکند. اگر چه هر دو حمله ناگهانی و بدون علائم هشدار دهنده رخ میدهند اما باز هم ممکن است تفاوتهایی داشته باشند. گاهی حمله قلبی در اثر فعالیتهای فیزیکی مانند بالا رفتن از پله ها رخ میدهد.

طول مدت علائم در حمله قلبی و حمله پانیک

طول مدت علائم

طول مدت علائم نیز برای تشخیص حمله قلبی مفید است. بیشتر حمله های پانیک بیست تا سی دقیقه طول میکشند. در حمله قلبی علائم ممکن است بیشتر طول کشیده و به مرور بدتر شوند. مثلا درد سینه ممکن است در ابتدا خفیف باشد اما ظرف چند دقیقه شدیدتر شود.

آیا حمله پانیک میتواند به سکته قلبی منجر شودآیا حمله پانیک میتواند به سکته قلبی منجر شود؟

حمله پانیک باعث سکته نمیشود. عامل سکته قلبی مسدود شدن یک یا چند رگ خونی در قلب است که منجر به مختل شدن جریان خون و عدم اکسیژن رسانی به قلب میشود که حاصل آن حمله قلبی است. اگر چه حمله پانیک مستقیما به حمله قلبی منتهی نمیشود اما استرس و اضطراب پی در پی میتواند در ایجاد بیماریهای عروق کرونری و در نتیجه افزایش احتمال حمله قلبی نقش داشته باشد. حمله پانیک ممکن است جداگانه اتفاق بیفتد و یا با اختلال اضطراب همراه باشد. برخی از پژوهشها نشان میدهند افرادی که اختلال اضطراب دارند به خاطر پایین بودن تغییر پذیری ضربان قلب بیشتر دچار بیماریهای قلبی میشوند. تغییر پذیری ضربان قلب به مدت زمان بین هر تپش قلب گفته میشود. دستگاه عصبی غیر ارادی ضربان قلب را کنترل میکند. ضربان قلب در طول روز تفاوتهایی دارد (بسته به هیجانات و فعالیتها). بالا بودن تغییر پذیری ضربان قلب نشان دهنده این است که ضربان قلب فرد در طول روز به شکل کارامدی تغییر میکند ( بر اساس این که فرد چه کاری انجام میدهد). همچنین این وضعیت نشانه عملکرد درست سیستم عصبی غیر ارادی است. تغییر پذیری ضربان قلب اگر پایین باشد یعنی قلب فرد نمیتواند به شکل موثری خود را با شرایط وفق دهد. برخی پژوهشها نشان میدهند بین پایین بودن تغییر پذیری قلب و افزایش احتمال بیماری قلبی ارتباط وجود دارد. در آنالیزهای تحقیقات دانشمندان که بر روی تغییر پذیری ضربان قلب در افرادی با اختلالات اضطرابی مختلف از جمله اختلال پانیک صورت گرفته است نتایج نشان میدهد افراد شرکت کننده نسبت به افرادی که اختلال اضطراب نداشتند تغییر پذیری ضربان قلب پایینتری داشتند. درک این نکته مهم است که حمله پانیک یا اختلال پانیک به این معنی نیست که فرد دچار حمله قلبی خواهد شد. برای این که بدانیم آیا قطعا اختلال پانیک خطر بیماریهای قلبی را بیشتر میکند یا نه، تحقیقات بیشتری لازم است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

با تمام حرفها در مورد تفاوت حمله قلبی با حمله پانیک، از آنجایی که علائم حمله پانیک و حمله قلبی شبیه به هم هستند همیشه بهترین کار این است که در صورتی که به حمله قلبی ظنین هستید فورا با اورژانس تماس بگیرید. دریافت فوری کمک پزشکی در حمله های قلبی حیاتی است. در صورتی که علائم زیر را دارید حتما با اورژانس تماس بگیرید: درد شدید ناگهانی در سینه احساس فشار در سینه که بیش از دو تا سه دقیقه طول کشیده است درد سینه که به بازو یا فک امتداد می یابد به گفته بنیاد قلب زنان ممکن است پزشکان حمله قلبی و حمله پانیک را در زنان اشتباه بگیرند. آزمایشهای پزشکی مانند اکو و نوار قلبی و آزمایش خون به پزشک کمک میکند تشخیص دقیقی داشته باشد.

نتیجه ی آخر

در حملات پانیک  در اکثر بیماران سن پایین و  بدنبال استرس واضح رخ میدهد و در صورتیکه با علایم قلبی همراه باشد، فرد را دچار درد قلبی، سوزش در سینه، تپش قلب و تعریق و تنفس تند تند و تهوع  احساس مرگ قریب الوقوع خواهد کرد. ولی در حقیقت اگر فرد بیماری قلبیِ زمینه ای نداشته باشد، برای وی اتفاق ناگواری نخواهد افتاد. تنفس در پاکت و یا کیسه فریزر، فراهم کردن محیطی آرام برای بیمار و درنهایت داروی آرامبخش و مشاوره، برای این بیماران کافی است. ولی در افرادی که با سن بالا و بیماریهای متعدد، دچار حملات پانیک میشوند، حتما در حالتهای شدید، باید نوارقلب گرفته شده و معاینه شوند تا علایم با هم همپوشانی و اُوِرلپ،  نشوند و اشتباه تشخیصی صورت نگیرد.   منبع استفاده شده: https://www.medicalnewstoday.com/articles/322797.php