تاثیر استرس بر سلامت قلب

بازدید: 79 نفر
انتشار: 7 Aazar 1400
تاثیر استرس بر سلامت قلب
هر کسی به طریقی در زندگی خود استرس را تجربه میکند و به طریقی به آن واکنش نشان میدهد. این که چقدر استرس در زندگی دارید و چگونه به آن واکنش نشان میدهید، تعیین کننده ایجاد یا عدم ایجاد برخی مشکلات برای سلامتی تان است. به همین علت باید در مورد استرس و تاثیر آن بر سلامتی خود بیشتر بدانید. هنگامی که استرس شدیدی بر شما وارد میشود، ممکن است فشار خونتان بالا برود ، دچار حمله آسم شوید یا به هم ریختن معده یا تحریک روده اذیتتان کند اما مهمتر از همه اینها تاثیر استرس بر سلامت قلب است. در اینجا تاثیر استرس بر قلب را بیشتر میشناسید.

تاثیر استرس بر سلامت قلب

تاثیر استرس بر قلب

تحقیقات زیادی لازم است تا مشخص شود استرس دقیقا چگونه در بیماری قلبی که اولین عامل مرگ و میر در بسیاری از کشورهاست، نقش دارد. اما چیزی که مشخص است این است که استرس میتواند بر رفتارها و عواملی که منجر به بیماری قلبی میشوند تاثیر بگذار:، بالا رفتن فشار خون، کلسترول بالا، سیگار کشیدن، عدم تحرک و فعالیت بدنی و پرخوری. برخی افراد هنگامی که تحت استرس قرار میگیرند برای مدیریت اوضاع الکل زیادی میخورند و برخی بیشتر سیگار میکشند. این عادات زیان آور باعث افزایش فشار خون و صدمه دیدن دیواره رگهای خونی میشوند. ممکن است بدن با سردرد، کمردرد یا درد معده به استرس پاسخ بدهد. از طرفی استرس باعث از دست رفتن انرژی، بدخوابی یا بیخوابی و فراموشکاری یا احساس از دست دادن کنترل میشود. وضعیت استرس زا زنجیره ای از وقایع را به دنبال دارد. بدن آدرنالین آزاد میکند. آدرنالین هورمونی است که موقتا باعث تند شدن تنفس و ضربان قلب میشود و فشار خون را بالا میبرد. این واکنشها بدن را برای مقابله با موقعیت استرس زا که در طی تکامل همیشه "بجنگ یا بگریز" بوده است، آماده میسازد. جنگیدن یا فرار کردن هر دو نیاز به این آمادگی ها دارند اما استرسهای امروزی بر خلاف گذشته نیازی به جنگیدن یا فرار کردن فیزیکی ندارند! استرس ها بصورت حاد و مزمن تاثیر میگذارند. استرس های حاد و ناگهانی، در صورتیکه شدید باشند، مخصوصا در افراد با ریسک فاکتورهای قلبی، بصورت آنی میتوانند باعث حملات قلبی و مغزی و... شوند. استرس های مزمن و طولانی، مانند سرپرستی و  نگهداری از فرد معلول و یا بیمار در منزل، زندگی در شهرهای شلوغ و پرترافیک، عواقب ناشی از بلایای طبیعی ناشی از سیل و زلزله و آتش سوزی و.‌‌.. میتوانند باعث ایجاد مسایل قلبی - عروقی و یا تشدید آن ها شوند. مطلب استرس و بیماری های قلبی میتواند اطلاعات خوبی درباره اینکه استرسهای زندگی در دنیای امروزی چطور بر سلامت قلب تاثیر میگذارد، به شما بدهد. تاثیر استرس بر بیماری قلبی هنگامی که استرس دائما تجربه میشود، بدن مدت طولانی در وضعیت اضطراری باقی می ماند. اگر چه ارتباط بین بیماری قلبی و استرس دقیق روشن نشده است اما مشخص شده است که استرس طولانی مدت باعث میشود افراد عوامل زمینه ساز بیماری قلبی را کسب کنند.  

مدیریت استرس و پیشگیری از بیماری قلبی

مدیریت استرس برای سلامت کل بدن لازم است. محققان در حال حاضر در حال بررسی تاثیر مدیریت استرس بر کاهش بیماری قلبی هستند. چند پژوهش بررسی کرده اند که چگونه درمان ها در کاهش تاثیر استرس بر قلب و عروق کمک میکند. در این مطالعات از درمانهای روان شناختی - اجتماعی برای کنترل استرس استفاده شده است و نتایج امید بخشی در پیشگیری از حمله قلبی مجدد در بیمار، به دست آمده است. پس از یک سکته قلبی یا مغزی، افرادی که احساس افسردگی، اضطراب یا بار سنگین استرس دارند باید از متخصصان سلامت کمک حرفه ای دریافت کنند.  

با استرس چه کنیم؟

کنترل تاثیر استرس بر قلب   ورزش، نگرش مثبت و امید به آینده، ترک سیگار، عدم مصرف الکل و قهوه زیاد، برنامه غذایی سالم و حفظ وزن سالم همگی روشهای خوبی برای مقابله با استرس هستند. اگر چه برای بسیاری از مشکلات دارو به کمک ما می آید اما در مورد استرس معمولا چنین نیست. برخی افراد با آرام بخش استرس خود را آرام میکنند چون فورا تاثیر میگذارد اما در بلند مدت این کار نتیجه ای ندارد و باید روشهای مدیریت استرس و تکنیکهای آرام سازی یاد گرفته شوند. مراقب باشید استرس را با اضطراب اشتباه نگیرید. اگر از اضطراب رنج میبرید میتوانید برای درمان از روانشناسان کمک بگیرید.   برای این که بدانید استرس چه تاثیر بر رفتارها و بدن شما دارد، ببینید هنگامی که استرس دارید کارهای زیر را چگونه انجام میدهید: تند تند غذا میخورید و توجهی به غذا ندارید؟ برای آرام کردن خود غذا میخورید؟ تند تند صحبت میکنید؟ سیگار میکشید یا الکل مینوشید؟ در حرکات خود عجله میکنید؟ زیاد کار میکنید؟ کمتر یا بیشتر از حد معمول خود میخوابید؟ چندین کار را با هم میخواهید انجام بدهید؟ انجام هر یک از این رفتارها میتواند نشان دهد با استرس خود خوب مقابله نمیکنید. اگر استرس تان تمام نمیشود، به کلاسهای مدیریت استرس بروید تا یاد بگیرید. این کار برای سلامت ذهن و بدن شما لازم است.   منبع: https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-lifestyle/stress-management/stress-and-heart-health
دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست

مطب دکتر مریم احمدی

آدرس:

مرکز تخصصی قلب کوروش واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، روبه روی پمپ بنزین اسدی، کوچه ی الوند، پلاک 5 - تلفن

شماره های نوبت دهی:

02122247007-9 و 02122247004

حضور در مطب:

با هماهنگی و تعیین وقت قبلی
آژانس مارکتینگ پزشکی داکتاپ