تحرک و فعالیت بدنی در بیماران قلبی عروقی

بازدید: 56 نفر
انتشار: 5 Mehr 1400
تحرک و فعالیت بدنی در بیماران قلبی عروقی
  در حال حاضر میدانیم که حفظ سطح مناسبی از فعالیت های بدنی و تحرک در بیماری های قلبی عروقی بسیار حائز اهمیت است. همچنین میدانیم افرادی که پس از یک حادثه قلبی اولیه مثل حمله قلبی یا سکته ناقص، فعالیت بدنی منظم دارند و افرادی که علائم پایدار بیماری دارند 31% کمتر از افرادی که فعالیت بدنی منظم ندارند، دچار حوادث قلبی مرگبار میشوند. توصیه های جدید بنیاد ملی قلب استرالیا که جدیدا در دسترس همگان قرار گرفته است مقدار فعالیت بدنی و نوع آن را که برای افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی هستند، مشخص میکند. توصیه های قدیمی که به فعالیت بدنی کمتر گرایش داشتند دیگر اعتباری ندارند و توصیه های جدید حاکی از مفید بودن فعالیت بدنی هستند.  

چرا فعالیت بدنی برای بیماران قلبی عروقی مهم است؟

فعالیت بدنی در این بیماریها به این دلیل اهمیت دارد که بیماریهای قلبی عروقی بسیار حساس و مهم هستند. بیماریهای قلبی عروقی در بسیاری از کشورهای دنیا اولین عامل مرگ و میر هستند (که شامل سکته مغزی و قلبی میشود). اگر چه همه عوامل زمینه ساز بیماری قلبی عروقی را نمیتوان تغییر داد (مثل سابقه خانوادگی) اما عوامل مهمی مثل فعالت بدنی کاملا تحت کنترل فرد هستند. فعالیت بدنی از نظر اهمیت دومین فاکتور مهمی است که میتوانیم تغییر دهیم (پس از سیگار کشیدن). بنابراین اگر میخواهیم مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی (مانند سکته) را کاهش دهیم باید به تحرک و فعالیت بدنی اهمیت زیادی بدهیم. با این حال متاسفانه علیرغم اهمیت پزشکی این موضوع، بیشتر افراد بزرگسال ورزش کافی ندارند. مشکل عدم تحرک کافی برای افرادی که پیش از این مشکل قلبی عروقی داشته اند، بدتر است. یک علت آن این است که عدم تحرک کافی برای این افراد به این معنی است که احتمالا همچنان سبک زندگی قبلی خود را ادامه میدهند که قبلا منجر به بیماری قلبی عروقی در آنها شده است. با این حال ممکن است بین مردم سردرگمی هایی در مورد این که آیا ورزش برای بیماران قلبی عروقی خوب است یا بد، وجود داشته باشد. بسیاری از مردم ممکن است در حال ورزش یا هنگامی که تحت استرس قرار میگیرند علائمی را تجربه کنند و طبیعتا در این صورت از فعالیت بدنی دست میکشند و جانب احتیاط را رعایت میکنند. اما تحقیقات نشان میدهند ورزش در این گروه از افراد نه تنها امکان پذیر است بلکه برای سلامت آنها بسیار مهم است. ما امروزه میدانیم فعالیت بدنی برای دستیابی به سلامتی لازم است.

فواید تحرک و فعالیت بدنی برای سلامت قلب و عروق

فواید تحرک و فعالیت بدنی برای سلامت قلب و عروق
  • افزایش طول عمر و علائم و مشکلات کمتر ناشی از بیماری
  • بهبود بسیاری از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی عروقی (کاهش فشار خون، بهبود میزان چربی خون و کلسترول، بهبود مقاومت به انسولین و تحمل گلوکز که منجر به بهبودی بیماران دیابت نیز میشود و کاهش چاقی)
  • آنژین کمتر (درد سینه)
  • احتمالا کاهش افسردگی پس از حمله قلبی
 

چه مقدار فعالیت بدنی کفایت میکند؟

باید سعی کنید حداقل 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته ورزش با شدت متوسط داشته باشید. هر فرد بزرگسال سالم نیز به همین مقدار ورزش نیاز دارد. لازم نیست همه زمان ورزش را یک مرتبه انجام بدهید. میتوانید سه بار در روز و هر بار 10 دقیقه ورزش کنید. این کار به همان اندازه 30 دقیقه پشت سر هم، مفید است و انجام آن عملی تر و آسانتر می باشد.  

چه افرادی میتوانند فعالیت بدنی یا ورزش داشته باشند؟

همه. پیر و کودک، زن و مرد ، همه و همه نیاز به فعالیت بدنی دارند. هیچوقت برای شروع ورزش و تحرک دیر نیست. میزان مشکلات قلبی عروقی در افراد مسن بیشتر است بنابراین در این گروه سنی ورزش و تحرک بیشتر اهمیت دارد.  

شدت ورزش یا فعالیت بدنی چقدر باید باشد؟

فعالیت بدنی نباید خیلی شدید باشد به خصوص در ابتدا که تازه شروع کرده اید. برای شروع پیاده روی تند را امتحان کنید تا حدی که ضربان قلب و تنفس تان سریعتر شود اما نه اینقدر سریع که نتوانید صحبت کنید. اگر به ورزش عادت ندارید، بهتر است آهسته و تدریجی شروع کنید و به مرور شدت آن را بیشتر کنید. در ابتدا فعالیت های سبک مثل پیاده روی ده دقیقه ای آرام و سپس طولانی تر و تند تر انجام دهید تا زمانی که به نیم ساعت برسانید. هنگامی که با این کار راحت بودید، چالش را کمی بیشتر کنید. تاکید میشود وقتی تازه شروع میکنید فعالیت بدنی طولانی یا شدید انجام ندهید. اگر مشکل قلبی عروقی تان شدید است، سالمند هستید، در انجام کارهای روزمره خود مشکل دارید یا نوع مشکل عروقی بی ارتباط با قلب دارید (مثل بیماری عروق محیطی، سکته مغزی یا دیابت) پیش از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید. اگر علائمی مثل درد سینه، تنگی نفس، سرگیجه، حالت تهوع یا تعریق شدید در حین ورزش دارید فعالیت را متوقف کنید و به متخصص قلب مراجعه نمایید.  

چه نوع فعالیت بدنی بهتر است؟

فعالیت بدنی مناسب برای قلب بیشتر تحقیقات صورت گرفته که ورزش را در بیماران قلبی عروقی بررسی کرده اند، بر روی ورزشهای استقامتی مرسوم مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا متمرکز بوده اند. همه این ورزشها برای سلامت قلب افراد سالم و بیمار مفیدند. فعالیت بدنی که برای انجام کارهای خانه انجام میشود لزوما به اندازه ورزش استقامتی برای سلامت مفید نیست چرا که بیشتر این کارهای خانه داری تنها فعالیت بسیار کوتاه شدید بین دوره های استراحت را شامل میشوند. بنابراین اگر چه این کارها را باید انجام دهید مگر این که دچار علائم بیماری شوید، اما نباید آن را بخشی از فعالیت 30 دقیقه ای روزانه به حساب بیاورید. بلند کردن وزنه نوعی ورزش قدرتی است که به اندازه ورزشهای استقامتی مثل راه رفتن و شنا برای سلامت قلب مفید نیست اما باز هم فواید خود را دارد به خصوص اگر همراه با ورزشهای استقامتی باشد چرا که با این ورزشها میتوانید حجم و قدرت عضله را حفظ کنید که این به نوبه خود به معنی انجام آسانتر کارهای روزمره است. اگر میخواهید ورزشهای وزنی را شروع کنید، حداقل در ابتدا این کار را نزد متخصص ورزشی انجام دهید. مهمترین چیزی که در مورد نوع ورزش باید بدانید این است که ورزشی پیدا کنید که از انجام آن لذت ببرید. به این ترتیب حفظ فعالیت آسانتر بوده و احتمال دوام آن بیشتر است. شاید همراهی دوستان به صورت دوچرخه سواری یا پیاده روی برای خرید یا کارهای دیگر، کمک مفیدی برای افزایش فعالیت بدنی باشد. هر فرصتی که برای راه رفتن به دست می آورید، غنیمت بشمارید.   منبع: https://healthengine.com.au/info/physical-activity-with-cardiovascular-disease

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست

مطب دکتر مریم احمدی

آدرس:

مرکز تخصصی قلب کوروش واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، روبه روی پمپ بنزین اسدی، کوچه ی الوند، پلاک 5 - تلفن

شماره های نوبت دهی:

02122247007-9 و 02122247004

حضور در مطب:

با هماهنگی و تعیین وقت قبلی
طراحی سایت پزشکی