سوراخ قلب در کودکان

انتشار: 7 Aazar 1400
سوراخ قلب در کودکان
نقص دیواره بین بطنی (Ventricular Septal Defect) یا به اختصار VSD به ایجاد سوراخی در دیواره جدا کننده دو محفظه پایینی قلب گفته میشود (سوراخ قلب در کودکان) . در حالت طبیعی دیواره بین محفظه های قلب پیش از تولد جنین، بسته میشوند تا پس از تولد خون غنی از اکسیژن با خون کم اکسیژن ترکیب نشود. هنگامی که سوراخ دیواره بسته نشود ممکن است فشار قلب بالاتر برود یا اکسیژن رسانی به بدن کاهش یابد.   [caption id="attachment_144451" align="aligncenter" width="356"]تصویر سوارخ قلب در کودکان شکل- نقص دیواره بین بطن های قلب در تصویر بالا نشان داده شده است که باعث ترکیب شدن دو خون متفاوت (قرمز و آبی) این دو محفظه شده است.[/caption]

چه عواملی منجر به سوراخ قلب در کودکان (نقص دیواره بین بطنی) میشوند؟

در بیشتر کودکان علت آن مشخص نیست. این وضعیت یکی از شایعترین انواع نقایص قلب است. در برخی کودکان ممکن است نقایص قلبی دیگری علاوه بر سوراخ دیواره بین بطنی وجود داشته باشد. [caption id="attachment_144448" align="aligncenter" width="417"]مقایسه قلب سالم با سوارخ قلب در کودکان شکل- در سمت چپ یک قلب سالم و در سمت راست قلبی که دیواره بین بطنهای آن سوراخ دارد را مشاهده میکنید.[/caption]

نقص دیواره بین بطنی چه تاثیری بر قلب میگذارد؟

در حالت نرمال سمت چپ قلب تنها خون را به سرتاسر بدن پمپ میکند و سمت راست قلب تنها خون را به ریه ها پمپ میکند. در کودکی که دیواره بین بطنها نقص دارد، خون از سوراخ دیواره محفظه (بطن) چپ وارد بطن راست میشود و به رگهایی که به ریه میرسند، وارد میشود. اگر سوراخ دیواره بزرگ باشد خون زیادی به سرخرگهای ریه میرود و باعث میشود قلب و ریه سخت تر کار کنند و ریه ممکن است دچار انسداد شود.

نقص دیواره بین بطنی چه مشکلاتی ایجاد میکند؟

اگر سوراخ کوچک باشد ممکن است علائمی ایجاد نکند چون قلب و ریه لازم نیست به سختی تلاش کنند. تنها نشانه غیر طبیعی شنیدن صداهایی در حین گوش دادن با گوشی پزشکی است. اگر سوراخ بزرگ باشد ممکن است کودک تندتر نفس بکشد و نفس کشیدن او سخت تر از حالت نرمال باشد. نوزادان ممکن است در غذا خوردن و رشد طبیعی مشکل داشته باشند. علائم این وضعیت ممکن است تا چند هفته پس از تولد، مشخص نشود. فشار خون بالا در رگهای خونی ریه نیز ممکن است اتفاق بیفتد چون خون بیشتر از حد نرمال به ریه پمپ میشود. به مرور زمان این وضعیت باعث صدمه دیدن دائمی رگهای خونی ریه ها میشود.

نقص دیواره بین بطنی را چگونه میتوان درمان کرد؟

اگر سوراخ دیوراه کوچک باشد، باعث نمیشود قلب و ریه  سخت تر کار کنند. پس عمل جراحی و درمانهای دیگر ممکن است لازم نباشد. معمولا سوراخ کوچک دیواره بین بطنی به خودی خود بسته میشود. هیچ دارو یا درمانی برای کوچکتر کردن سوراخ یا بستن سریعتر آن وجود ندارد.

بستن سوراخ قلب در کودکان با پد

بستن سوراخ قلب در کودکان با پد اگر نوزاد خیلی بیمار باشد یا بیش از یک نقص دیواره بین بطنی داشته باشد یا سوراخ دیواره در جایی بدی باشد یک عمل جراحی موقتی انجام میشود تا علائم بهبود یابند و فشار بالای ریه کاهش یابد. این عمل که به آن تنگ کردن سرخرگ ریوی (pulmonary artery banding) گفته میشود، باعث میشود سرخرگهای ریوی باریکتر شده و جریان خون به ریه کاهش یابد. هنگامی که کودک بزرگتر میشود، عمل جراحی برای برداشتن بند بسته شده دور رگ انجام میشود و مشکل سوراخ دیواره بطن با عمل جراحی قلب باز ، حل میشود. اگر سوراخ دیواره بزرگ باشد عمل جراحی قلب باز ممکن است برای بستن سوراخ لازم باشد و از جدی شدن این مشکل جلوگیری کند. نوزادان دچار نقص دیواره بین بطنی ممکن است علائم شدیدی را تجربه کنند و نیاز به ترمیم زودتر قلب (در همان چند ماه اول) داشته باشند. ترمیم دیواره قلب در برخی کودکان هم ممکن است با تاخیر انجام شود. ممکن است موقتا با دارو درمانی به بهبود علائم کمک شود اما بدون عمل جراحی این وضعیت بهبود نمی یابد و از صدمه دیدن عروق ریه جلوگیری نمیشود. بستن سوراخ بزرگ دیواره بین بطنی با عمل جراحی قلب باز معمولا حتی در کودکانی که معدودی علائم دارند در نوزادی یا کمی بعدتر انجام میشود تا از بروز عوارض جدی در آینده جلوگیری شود. معمولا یک پد (patch) یا پریکارد (آستری که روی قلب را پوشانده است) روی سوراخ دوخته میشود تا آن را کاملا ببندد. بعدا این پد با بافت طبیعی آستر قلب پوشیده میشود و تا آخر عمر بخشی از قلب میشود. برخی از نقایص قلب را میتوان بدون پد دوخت. همچین امکان بستن برخی نقایص دیوراه بین بطنی به صورت کت لب (cath lab) یا کاتتراسیون وجود دارد.

کودک با وجود نقص دیواره بین بطنی، چه فعالیتهایی را میتواند انجام دهد؟

در صورتی که سوراخ کوچک باشد یا با جراحی بسته شده باشد ممکن است نیازی به احتیاط خاصی در فعالیتهای بدنی نباشد و بتواند بدون خطر فعالیت جسمانی داشته باشد.

کودکی که نقص دیواره بین بطنی داشته، در آینده چه کاری باید انجام بدهد؟

سوراخ قلب در کودکان و فعالیت و ورزش بسته به موقعیت سوراخ، متخصص قلب به صورت دوره ای وضعیت کودک را بررسی میکند تا مشکلاتی مثل نشت دریچه آئورت را ارزیابی نماید. در موارد نادر کودکان بزرگتری که نقص کوچک دیواره بین بطنی داشته اند ممکن است در صورت نشت دریچه قلبی، نیاز به جراحی داشته باشند. پس از جراحی بستن سوراخ متخصص قلب به صورت منظم وضعیت کودک را بررسی میکند تا مطمئن شود قلب عملکرد طبیعی دارد. نتیجه درمان در بلند مدت خوب بوده و معمولا نیاز به دارو یا جراحی دیگری نیست.

آیا خطر اندوکاردیت وجود دارد؟

در مورد اندوکاردیت (التهاب یا عفونت اندوکارد قلب) از پزشک سوال کنید. ممکن است توصیه شود تا مدتی پس از ترمیم دیواره قلب، کودک پیش از درمانهای دندانپزشکی چرک خشک کن (آنتی بیوتیک) مصرف کند. منبع: https://www.heart.org/en/health-topics/congenital-heart-defects/about-congenital-heart-defects/ventricular-septal-defect-vsd