قرص پلاویکس

داروی پلاویکس چیست؟

پلاویکس (کلوپیدوگرل) به پیشگیری از به هم چسبیدن پلاکت‌های خون و جلوگیری از تشکیل لخته کمک می‌نماید. تشکیل لخته خون در رگها در برخی از بیماری‌های قلبی عروقی اتفاق می‌افتد. این دارو نام نوعی بِرَند دارویی از ” کلوپیدوگرل” است که به صورت قرصهای ۷۵ میلی گرمی و به اسم های مختلف: پلاویکس، اُسویکس و زیلت ؛ در بازار موجود است.

پلاویکس برای جلوگیری از تشکیل لخته خون پس از حمله قلبی یا سکته و در افراد مبتلا به برخی اختلالات قلبی و عروقی استفاده می‌شود.  مخصوصا پس از استنت گذاری در عروق  قلب و یا عروق مغزی، باید دقیقا طبق نظر و تجویز پزشک و با همان مقداری که پزشک تعیین میکند، مصرف شود و قطع آن حتی برای یک روز هم میتواند برای بیمار ، خطر آفرین باشد.

این دارو ممکن است برای اهدافی به جز موارد ذکر شده در راهنمای دارو استفاده شود.

اطلاعات مهم مربوط به پلاویکس

پلاویکس به علت خاصیت ضد لخته باعث سهولت خونریزی حتی در جراحات جزیی می‌شود.

پزشک برای اطمینان از عدم ابتلای شما به برخی وضعیت‌های ژنتیکی آزمایش خون انجام می‌دهد. چرا که مصرف این دارو در  برخی وضعیت‌های ژنتیکی می‌تواند مشکل‌ ساز شود.

برخی داروها ممکن است با پلاویکس تداخل داشته و نباید هم زمان مصرف شود. در صورتی که داروهای دیگری باید مصرف کنید، به خصوص در مورد برخی داروهای معده و ضد اسید ممکن است پزشک تغییری در برنامه درمانی شما ایجاد کند.

در صورتی که قصد جراحی یا درمان دندانپزشکی دارید، مصرف قرص پلاویکس را باید به اطلاع جراح یا دندانپزشک خود برسانید.

پیش از مصرف پلاویکس

در صورتی که به کلوپیدوگرل آلرژی دارید، نباید این دارو را مصرف کنید. همچنین در صورتی که خونریزی فعال مانند زخم معده یا خونریزی مغزی ( مثلاً جراحاتی در سر) دارید نباید این دارو را مصرف نمایید و باید سابقه ی مشکلات انعقادی و یا خونریزی های مختلف را به اطلاع پزشک معالج برسانید.

در مواقعی که به هر دلیلی نتوانیم به بیمار داروی پلاویکس و یا موارد مشابه را تجویز کنیم،  استنت گذاری و فنر و بالون در عروق قلبی و یا مغزی را نباید انجام دهیم.

در موارد زیر پیش از مصرف این دارو، با پزشک صحبت کنید:

• • اختلالات خونی یا انعقاد خون مانند هموفیلی یا TTP (پورپورای ترومبوسیتوپنیک)
  • • سابقه سکته مغزی و خونریزی مغزی از جمله سکته‌ های خفیف
  • • زخم معده یا کولیت زخمی
  • • بیماری کلیه
  • • در صورتی که به داروهای مشابه مانند پراسوگرل ، تیکاگرلور و تیکلوپیدین آلرژی دارید

پلاویکس برای جنین خطری ندارد اما در صورتی که باردار هستید یا قصد بارداری دارید، موضوع را به اطلاع پزشک برسانید.

هنوز مشخص نیست آیا این دارو از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود یا می‌تواند خطری برای کودک شیرخوار داشته باشد یا خیر. بنابراین در حین مصرف دارو نباید کودک را از شیر خود تغذیه کنید.

روش مصرف پلاویکس

دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. دوز دارو را کمتر یا بیشتر از حد توصیه شده پزشک مصرف نکنید یا مدت مصرف آن را طولانی‌تر نکنید.

این دارو را می‌توانید همراه با غذا یا بدون همراهی غذا مصرف کنید.

از آنجایی ‌که دارو باعث جلوگیری از انعقاد خون می‌شود، احتمال افزایش خونریزی به هنگام جراحت بیشتر است. در صورتی که خونریزی تان متوقف نمی‌شود، با پزشک تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

توجه داشته باشید هرگز نباید مصرف دارو را به صورت ناگهانی متوقف کنید. حتی در صورتی که احساس می‌کنید بهبود یافته اید یا علائمی دیگر مشاهده نمی‌کنید، به مصرف مرتب دارو ادامه دهید.

حین مصرف این دارو، حتی از ورزشهایی که احتمال ضربه و آسیب و جراحت دارند، بپرهیزید.

دارو را در دمای اتاق و دور از حرارت و رطوبت نگهدارید.

در صورتی که یک نوبت دارو را فراموش کردم، چه کنم؟

به محض این که به یاد آوردید، دارو را مصرف کنید. در صورتی که تقریباً نوبت بعدی فرا رسیده است، لازم نیست نوبت فراموش شده را جبران کنید. نباید برای جبران نوبت از دست رفته، داروی بیشتری مصرف کنید. یعنی نباید در نوبت بعدی، دو برابر مصرف کنید.

در صورت اوردوز یا مصرف زیاده از حد و اشتباهی  دارو چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت اوردوز فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

هنگام مصرف پلاویکس از چه کارهایی باید اجتناب نمود؟

از فعالیت‌هایی که خطر خونریزی یا جراحت را افزایش می‌دهد، پرهیز کنید. هنگام مسواک زدن یا اصلاح کردن بیشتر مراقب جلوگیری از زخم و خونریزی باشید. از مصرف الکل پرهیز کنید چرا که خطر خونریزی معده یا روده را افزایش می‌دهد.

عوارض جانبی پلاویکس

در صورتی که علائم واکنش آلرژی به دارو را مشاهده نمودید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. علائم واکنش آلرژی عبارتند از کهیر، دشواری تنفس، تورم صورت، لب، زبان یا گلو.

در صورتی ‌که هر یک از این علائم جدی را تجربه کردید، فوراً مصرف دارو را متوقف نمایید و با پزشک تماس بگیرید:

• خونریزی بینی یا خون‌ریزی‌های دیگر که متوقف نمی‌شود
  • مدفوع خونی یا قیری، استفراغ یا بالا آوردن خون که شبیه به قهوه آسیاب شده به نظر می‌رسد
  • رنگ ‌پریدگی، ضعف، تب و یا زردی (زردی پوست یا چشمها)
  • کبودی آسان، خونریزی غیرطبیعی ( بینی، دهان، واژن یا مقعد)
  • علائم حمله قلبی مانند درد سینه یا فشار سینه، گسترش درد به فک یا شانه، حالت تهوع، تعریق
  • علائم سکته مغزی مانند بی‌حسی یا ضعف ناگهانی (بخصوص در صورتی که در یک طرف بدن باشد) ، سردرد شدید ناگهانی، لکنت، مشکلات بینایی و یا به هم خوردن تعادل بدن

این فهرست شامل تمام عوارض جانبی دارویی نمی‌شود و علائم دیگری نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

چه داروهایی بر پلاویکس تأثیر می‌گذارد؟

برخی از داروهای دیگر نیز ممکن است در صورت مصرف همزمان با پلاویکس، احتمال خونریزی را افزایش دهد. در صورتی که آسپیرین مصرف می‌کنید به خصوص اگر سکته قلبی داشته‌ اید، پیش از مصرف پلاویکس با پزشک صحبت کنید.

به طور کلی تمام داروهایی را که مصرف می‌کنید به اطلاع پزشک برسانید. به خصوص داروهای رقیق‌ کننده خون (مانند وارفارین یا کومادین، ریواروکسابان یا زارلتو و… )، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (مانند آسپرین، ناپروکسن، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و ایبوپروفن)، داروهای ضد افسردگی (مانند فلوکستین (پروزاک)، دولوکستین، پاروکستین، ترازودون و غیره).

منبع:

(با تغییر و تصرف در متن!)