slide layer
slide layer
slide layer
slide layer

copyright

عوامل خطر حمله قلبی

آگاهی از وجود این عوامل خطر اولین گام برای جلوگیری از حمله یا سکته قلبی است.

هیچ علتی به تنهایی برای بیماری قلبی وجود ندارد، اما عوامل خطری وجود دارند که شانس ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند. وجود تعداد بیشتری عوامل خطر در شما نشان دهنده این است که بیشتر در معرض خطر ابتلا به حمله یا سکته قلبی است.

 

شما ممکن است از وجود برخی از این عوامل خطر در خودتان آگاهی نداشته باشید. بهترین راه برای شناسایی تمام عوامل خطر این است که برای چک کردن سلامت قلبتان به پزشک مراجعه کنید.

 

اگر شما قبلا دچار حمله یا سکته قلبی شده اید، لازم است تا درباره ی مراقبت از خود برای جلوگیری از حمله های دیگر اطلاعات بیشتری بدست بیاورید.

 

ریسک ها و خطراتی که قابل تغییر نیستند

 

سن:

همانطور که شما مسن تر می شوید، خطر ابتلا به بیماری قلبی در شما افزایش می یابد.

 

جنسیت:

مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند. خطر ابتلا به این بیماری ها در زنان بعد یائسگی بیشتر و نیز ممکن است با میزان خطر در مردان مساوی شود.

 

قومیت:

افراد بعضی از نواحی و بعضی نژاد ها بخاطر بعضی دلایل از جمله شیوه زندگی ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی باشند.

 

سابقه خانوادگی:

اگر کسی در خانواده شما دچار حمله قلبی شده است، باید در مورد آن به پزشکتان اطلاع دهید.

 

عواملی که میتوانید تغییرشان دهید

اکثر عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را می توان تغییر داد و کارهای زیادی وجود دارد که می توانید در مورد این خطرات انجام دهید.

 

سیگار کشیدن:

سیگار نکشیدن یکی از بهترین راههای محافظت از قلب شماست. اگر سیگاری هستید، باید آن را ترک کنید.

 

کلسترول بالا:

عدم تعادل کلسترول در خون شما ممکن است منجر به حمله قلبی یا سکته شود. با داشتن اطلاعات بیشتر در مورد کلسترول خون و نحوه مدیریت آن می توانید خطر آن را کاهش دهید.

 

فشار خون بالا:

فشار خون معمولا چیزی نیست که شما بتوانید احساس کنید. اگر فشار خون شما بیش از حد بالا باشد، باید درمان شود.

 

دیابت:

برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته، مهم است که دیابت خود را مدیریت کنید.

 

کم تحرکی و غیر فعال بودن:

فعالیت بدنی ناکافی و نشستن بیش از حد برای سلامت قلب شما مفید نیست.

 

اضافه وزن داشتن:

داشتن اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می دهد. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به وزن سالم برای بدنتان برسید و آن را حفظ کنید.

 

رژیم ناسالم:

خوردن بر اساس یک رژیم غذایی متنوع از غذاهای سالم می تواند به متعادل بودن وزن، فشار خون و کلسترول شما کمک کند.

 

افسردگی، انزوای اجتماعی و فقدان حمایت کافی:

ما می دانیم که احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی در افرادی که دچار افسردگی و انزوای اجتماعی هستند یا از حمایت اجتماعی خوبی برخوردار نیستند، بیشتر است. داشتن یک زندگی اجتماعی خوب با خانواده و دوستان می تواند به کم شدن این خطر کمک کند. افسردگی چیزی بیشتر از احساس غم و اندوه است. اگر شما به مدت بیش از دو هفته احساس افسردگی می کنید، با پزشک خود، یکی از اعضای خانواده یا کسی که به خوبی می شناسید در این باره صحبت کنید.

 

منبع:

Heart attack risk factors

 

لینک مطالب مرتبط:

ارتباط استرس و بیماریهای قلبی- عروقی

آیا نیاز دارم که به متخصص قلب مراجعه کنم؟

دیابت و مقاومت به انسولین و بیماری قلبی

ورزش و قلب

ویدئوی برنامه عصر خانواده با موضوع کلسترول