slide layer
slide layer
slide layer
slide layer

copyright

تاثیر سیگار بر قلب

همه ما می‌دانیم مصرف دخانیات باعث مشکلات تنفسی و سرطان ریه می‌شود اما بسیاری از افراد تأثیر دخانیات مانند سیگار بر قلب و سکته قلبی را نمی‌دانند.

هر سیگاری که دود می‌کنید احتمال بیماری قلبی در شما را افزایش می‌دهد. تقریباً یکی از هر پنج مرگ ناشی از مشکلات قلبی مستقیماً به سیگار مربوط می‌شود.

احتمال بیماری قلبی در افرادی که سیگار می‌کشند دو تا چهار برابر دیگران است و خطر آن در زنانی که سیگار می‌کشند و همچنین داروهای ضد بارداری مصرف می‌کنند، بیشتر است.

دود سیگار برای اطرافیان فرد سیگاری نیز مضر است. قرار گیری در معرض دود سیگار دیگران، می‌تواند باعث بیماری قلبی و سرطان ریه شود در حالی که خودتان هرگز سیگار نکشیده اید.

تأثیر سیگار بر بیماری قلبی و سکته

نیکوتین موجود در سیگار تأثیرات زیر را به دنبال دارد:

  • کاهش اکسیژن رسانی به قلب
  • افزایش فشار خون
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش احتمال تشکیل لخته که منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شود
  • آسیب دیدن دیواره رگهای خونی از جمله رگ‌های قلبی

تحقیقات نشان میدهند سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی زمینه ساز سکته قلب و مغزی است. استنشاق دود سیگار به چند شکل بر سیستم قلبی عروقی تاثیر میگذارد.

 

 

آیا ترک سیگار به سلامت قلب کمک می‌کند؟

اندکی پس از ترک سیگار احتمال بیماری قلبی یا فشار خون کاهش می‌یابد. پس از یک تا دو سال، احتمال بیماری قلبی تا حد قابل توجهی کمتر می‌شود. همچنین احتمال سرطان ریه و انواع دیگر سرطان و مشکلات جدی دیگر کاهش می‌یابد. به طور کلی مدتی پس از ترک دخانیات، طول عمر افزایش یافته و کیفیت زندگی بهتر می‌شود.

 

چگونه سیگار را ترک کنید

برای ترک سیگار باید برنامه‌ ریزی داشته باشید و به آن پایبند باشید. بیش از هر چیز باید دلایل ترک سیگار را برای خود بر روی یک کاغذ بنویسید. هر روز این برگه را بخوانید تا انگیزه تان از بین نرود. در صورتی که از برنامه خود تخطی کرده و سیگار کشیدید، زمان سیگار کشیدن، علت آن و همچنین کاری که هنگام سیگار کشیدن انجام می‌دادید را بنویسید. به این ترتیب عواملی که شما را به سیگار کشیدن تحریک می‌کنند شناسایی می‌کنید.

می‌توانید در ابتدا تنها سیگار کشیدن را در برخی شرایط مشخص ممنوع کنید مثلاً برای سر کار، داخل خانه یا پس از غذا نباید سیگار بکشید. پس از آن کاملاً آن را کنار بگذارید.

فهرستی از کارهایی که به جای سیگار کشیدن می‌توانید انجام دهید تهیه کنید. هنگامی که دوست داری سیگار بکشید خود را به کار دیگری مشغول کنید. در صورتی که ترک سیگار برایتان خیلی دشوار است از پزشک کمک بگیرید. ممکن است پزشک داروهایی برای کمک به ترک سیگار برایتان تجویز کند.

 

منبع:

https://www.webmd.com/smoking-cessation/quit-smoking-heart#2