بیماری قلبی مادرزادی

بیماری قلبی مادرزادی به معنی مشکل قلبی از بدو تولد است و فرد در دوران جنینی به آن مبتلا شده است. ممکن است مشکل آن وجود سوراخ بسیار کوچکی در دهلیز و یا بطن باشد یا مشکل جدی تری عامل بیماری قلبی مادرزادی باشد. اگر چه این مشکلات بسیار جدی هستند اما می‌توان آن‌ها را با جراحی درمان نمود.

در برخی موارد پزشک از دوران بارداری متوجه این مشکل می‌شود. ممکن است فرد تا بزرگسالی هیچ علائمی نداشته باشد و حتی هیچ زمانی علائم آن بروز نکند.

عوامل ایجاد کننده بیماری قلبی مادرزادی

در بسیاری از موارد پزشکان نمی‌دانند چرا کودک دچار نقص قلبی مادرزادی شده است. معمولاً “سابقه خانوادگی” در بعضی از این موارد دیده می‌شود. عواملی که احتمال بیماری قلبی مادرزادی را افزایش می‌دهند عبارتند از:

•    • مشکلاتی در ژن‌ها یا کروموزوم‌های کودک مانند سندرم داون
  •    • مصرف برخی داروها یا سوء استعمال الکل یا مواد مخدر در دوران بارداری توسط مادر بخصوص در سه ماهه ی اول بارداری
  •    • عفونت ویروسی مانند سرخجه در سه ماهه اول بارداری

انواع بیماری‌های قلبی مادرزادی

بیشتر مشکلات قلبی مادرزادی ساختاری هستند مانند وجود سوراخ  قلبی و نشت دریچه.

– نقایص دریچه قلب: ممکن است دریچه قلب نارسا و یا تنگ  باشد. این وضعیت باعث می‌شود خون نتواند به راحتی از آن عبور کند. گاهی اوقات کلا دریچه بسته و تنگ است و خون نمی‌تواند از آن عبور کند. در برخی موارد ممکن است مشکل نارسایی و  بسته نشدن کامل دریچه باشد ، که باعث میشود خون به عقب برگردد.

مشکلات دیواره های قلب: ممکن است مشکل مربوط به دیواره بین محفظه های قلب (بطنها و دهلیزها) باشد. وجود سوراخ‌ یا مجاری بین سمت راست و چپ قلب ممکن است باعث ترکیب شدن خون این دو محفظه شود و خون تمیز و کثیف و یا با اکسیژن کافی و یا بدون اکسیژن؛ قاطی شوند،  در حالی که نباید چنین اتفاقی رخ دهد.

– مشکلات مربوط به عضله قلب: این وضعیت می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود به این معنی که عضله قلب دیگر نمی‌تواند خون را خوب پمپاژ کند.

ارتباط نامناسب بین رگ‌های خونی: در کودکان ممکن است این وضعیت باعث شود خونی که باید به ریه ‌ها برسد به بخش‌های دیگر بدن برود یا بالعکس٫ این نقایص می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود و این ارتباطات نابجا بسیار خطرناک هستند و حتی جراحی آن ها نیز با مرگ و میر بالایی همراه هست.

علایم بیماری قلبی مادرزادی

این امکان وجود دارد که شما از بدو تولد مشکل قلبی داشته باشید اما هیچ علائمی نداشته باشید. در این صورت ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

•    • کوتاهی تنفس
  •    • مشکلاتی در هنگام ورزش کردن

علایم بیماری قلبی مادرزادی در نوزادان و کودکان ممکن است به‌صورت زیر باشد:

•    • کبودی رنگ پوست، ناخن و لب‌ها در حالت عادی و یا با شیر خوردن و یا گریه کردن (پزشکان به این وضعیت سیانوز می‌گویند)
  •    • تنفس سریع و خوب غذا نخوردن و تعریق و خستگی حین شیر خوردن
  •    • وزن‌ گیری ضعیف
  •    • عفونت ریه
  •    • عدم توانایی ورزش کردن و فعالیت با بزرگتر شدن

آزمایشهای تشخیص بیماری قلبی مادرزادی

ممکن است پزشک پیش از تولد کودک، متوجه مشکل قلبی او بشود. برخی از مشکلات نیز در نوزادی یا بزرگسالی ممکن است شناسایی شوند. پزشک به ضربان قلب شما گوش می‌دهد تا وضعیت سلامتی شما را ارزیابی کند. اگر پزشک هنگام شنیدن صدای قلب، صدای غیر طبیعی یا لرزش احساس کند آزمایش‌های بیشتری برایتان تجویز می‌کند:

•    • اکوکاردیوگرام یا اکوی قلب: این آزمایش نوعی سونوگرافی (اولتراسوند) است که با استفاده از امواج فراصوت تصویر قلب را نشان می‌دهد. اکوی قلب انواع مختلفی دارد.
  •    • کاتتریزاسیون قلبی: پزشک لوله بسیار باریک و انعطاف ‌پذیری به نام کاتتر را از طریق یک رگ در پا وارد بدن شما میکند تا به قلب برسد. از طریق این لوله ماده ی حاجب مخصوصی وارد جریان خون می‌شود که در تصویر پرتوی ایکس به وضوح مشخص می‌شود. به این صورت پزشک می‌تواند وضعیت قلب را ببیند.
  •    • عکس پرتوی ایکس سینه: در عکس پرتوی ایکس نارسایی قلبی در صورت بزرگ‌نمودن حفرات قلبی و عروق آن، آشکار می‌شود.
  •    • الکتروکاردیوگرام یا نوار قلبی: در نوار قلبی فعالیت الکتریکی قلب دیده می‌شود.
  •    • ام آر آی: با تصاویر ام آر آی می‌توان ساختار قلب را مشاهده نمود.

درمان‌های بیماری قلبی مادرزادی

گاهی اوقات ممکن است هیچ نیازی به درمان وجود نداشته باشد. گاهی نیز ممکن است مصرف دارو، جراحی یا عمل‌های دیگری لازم باشد. اگر دچار مشکل قلبی مادرزادی هستید باید در فواصل منظم به متخصص قلب مراجعه کنید.

افرادی که دچار مشکل قلبی مادرزادی هستند، بیشتر دچار التهاب لایه داخلی قلب ( وضعیتی به نام اندوکاردیت) می‌شوند. بخصوص در صورتی که قلب آنها قبلاً با جراحی ترمیم یا جایگزین شده است.

برای محافظت از خود :

همیشه به پزشکان خود بگویید که دچار بیماری قلبی مادرزادی هستید. می‌توانید یک برگه یا کارت حاوی این اطلاعات را همیشه همراه خود داشته باشید.

اگر علائم عفونت (گلودرد، بدن درد، تب) دارید به پزشک مراجعه کنید.

بهداشت دهان را با دقت رعایت کنید و مراقب سلامت دندان‌ها و لثه باشید چرا که عفونت لثه با بیماری قلبی ارتباط دارد. سالی یک یا دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید.

همیشه عفونتهای دهان و دندان؛ گلو درد و عفونتهای تنفسی فوقانی را جدی بگیرید و در بعضی مواقع لازم است که تا سالها، حتی بدون داشتن مشکلی خاص، ماهانه از آنتی بیوتیک تزریقی و یا خوراکی، استفاده کنید.

پیش از انجام هرگونه درمان پزشکی که باعث خونریزی میشود مانند درمانهای دندانپزشکی طبق نظر پزشک قلب تان، آنتی‌ بیوتیک مصرف کنید.