آشنایی با بیماریهای قلبی

•     •بیماری قلبی روماتیسمی:

بیماری قلبی روماتیسمی در اثر یک یا چند حمله تب روماتیسمی اتفاق می افتد که به قلب به خصوص دریچه های قلب آسیب وارد میکند. تب روماتیسمی معمولا در کودکی اتفاق می افتد و ممکن است به دنبال یک عفونت استرپتوکوکی ( مثلا گلو درد چرکی  و عفونتهای دهانی _ دندانی)  رخ دهد. در برخی موارد عفونت، قلب را نیز تحت تاثیر قرار داده و ممکن است باعث ایجاد اسکار (بافت جوشگاه) در قلب، ضعف عضله قلب یا صدمه دیدن پرده احاطه کننده قلب شود. این دریچه ها گاهی اوقات به علت اسکار نمیتوانند به شکل طبیعی باز و بسته شوند و نارسایی دریچه ای و یا تنگی دریچه ای ناشی از روماتیسم قلبی در فرد اتفاق می افتد.

•     •بیماری قلبی ناشی از فشار خون بالا:

فشار خون بالا ممکن است با منشا ناشناخته (پرفشاری اولیه) باشد ؛ یا با عوامل مشخص (پرفشاری ثانویه) مانند برخی بیماریها یا عفونتها مانند تومور غدد آدرنال، بیماری کلیه یا رگهای خونی آنها. فشار خون بالا ممکن است قلب و رگهای خونی را تحت تاثیر قرار داده و موجب بیماری شود.

•     •آنوریسم:

آنوریسم برامدگی یا ضعف دیواره رگهای خونی است که به صورت گشاد شدن عروق خود را تشان میدهد. این وضعیت به مرور زمان ممکن است شدت یافته و در صورت پارگی رگ،  جان فرد را تهدید نماید.شایعترین علت های این بیماری : فشار خون بالا، سن بالا و مصرف سیگار و یا وجود یک نقطه ضعیف در دیواره رگ است. آنوریسم در عروق هر جایی از بدن ممکن است اتفاق بیفتد اما متداولترین نواحی بدن که دچار آن میشوند آئورت شکمی و رگهای قاعده مغز است.

•     •آترواسکلروز:

در این وضعیت دیواره رگها ضخیم و سفت میشوند که علت آن تجمع رسوبات چربی است. رسوبات چربی پلاک نام دارند. با تجمع رسوب در دیواره رگ، جریان خون محدود میشود. آترواسکلروز در تمام بدن ممکن است اتفاق بیفتد. در صورتی که این وضعیت در عروق قلبی باشد به آن بیماری عروق کرونری و در صورتی که در پاها باشد بیماری عروق محیطی گفته میشود. آترواسکلروز به تدریج و در طول زمان اتفاق می افتد و عواقب آن بسیار خطرناک و مرگبار است و همان گرفتگی و تنگی عروق است.

•     •فیبریلاسیون دهلیزی:

فیبریلاسیون دهلیزی، لرزش دهلیز و نامنظم شدن ضربان قلب است که منجر به تشکیل لخته، سکته ی مغزی ، نارسایی قلبی و پیامدهای دیگر میشود. در حالت طبیعی قلب در طی یک ضربان طبیعی منقبض و سپس شل میشود اما در فیبریلاسیون دهلیزی محفظه بالایی قلب (دهلیز) به صورت نامنظم میتپد. از شایعترین علل آن: سن بالا، فشار خون و مشکلات دریچه های قلبی است.

•     •بیماری قلبی ایسمیک:

بیماری قلبی ایسمیک که به بیماری عروق کرونری شهرت دارد، ناراحتی قلبی است که در اثر  تنگ و باریک شدن عروق کرونری ایجاد شده و بنابراین موجب کاهش خون رسانی به قلب میشود. این وضعیت متداولترین نوع بیماری قلبی است و اولین عامل حمله های قلبی و آنژین محسوب میشود.

•     •آنژین:

آنژین به صورت درد در سینه خود را نشان میدهد که در اثر کاهش خون رسانی به قلب (ایسمیک) رخ میدهد. خون اکسیژن را به تمام نقاط بدن میرساند و محرومیت قلب از اکسیژن میتواند پیامدهای جدی به دنبال داشته باشد. آنژین در اثر اترواسکلروز رخ میدهد. درد آنژین معمولا در سینه احساس میشود اما اغلب به بازوی چپ، شانه یا فک نیز میزند. اگر آنژین دارید ممکن است متوجه شوید درد با فعالیت ایجاد و با استراحت آرام میشود. حمله آنژین با کوتاهی تنفس و تعریق نیز همراه است. در زنان آنژین ممکن است کمی متفاوت احساس شود. زنان درد بیشتری در شانه و ناحیه میانی کمر احساس میکنند و بیشتر از مردان درد گلو، گردن و فک را تجربه مینمایند. اگر علائم آنژین به سرعت بدتر شده و در هنگام استراحت اتفاق افتاد ممکن است نشان دهنده قریب الوقوع بودن حمله قلبی باشد و باید فورا به دنبال کمک پزشکی باشید.

•     •بیماری عروق مغزی:

بیماری های مربوط به عروق خونی در مغز است. حوادث عروق مغزی یا سکته حاصل مسدود شدن مسیر خون رسانی به بخشی از مغز می باشد. سکته های مغزی به دو صورت ایسکمیک( ناشی از کاهش خونرسانی) و هموراژیک ( ناشی از خونریزی) اتفاق می افتد.

•     •بیماری التهابی قلب:

به التهاب عضله قلب (میوکاردیت)، کیسه غشا  و پرده ی قلب(پریکاردیت) که قلب را احاطه کرده است، آستر داخلی (اندوکاردیت) یا عضله قلب (میوکاردیوم) گفته میشود. ممکن است التهاب در اثر عوامل سمی یا عفونی شناخته شده یا عوامل ناشناخته ایجاد شده باشد.

•     •کاردیومیوپاتی:

به بیماریهای عضله قلب گفته میشود. برخی انواع کاردیومیوپاتی ژنتیکی هستند و برخی دیگر در اثر عفونت یا عوامل کمتر شناخته شده دیگر رخ میدهند. یکی از متداولترین انواع کاردیومیوپاتی، کاردیومیوپاتی اتساعی ایدیوپاتیک است که در َآن قلب بزرگ میشود. انواع دیگر آن شامل ایسمیک، کاهش عضله قلب، بزرگ شدن قلب، ضخیم شدن عضله قلب و هایپرتروفیک است. در کاردیومیوپاتی معمولا قلب عملکرد مناسب خود را از دست میدهد و بیمار دچار علایم نارسایی قلب می شود.

•     •بیماری پریکارد:

کیسه ای که قلب را احاطه کرده پریکاردیوم نام دارد. پریکاردیوم ممکن است در اثر انواع بیماریها مانند التهاب (پری کاردیت)، تجمع مایعات (افیوژن پریکارد) و سفت شدن (پریکاردیت فشارنده) تحت تاثیر قرار بگیرد. عامل ایجاد کننده این وضعیت متفاوت است.

•     •بیماری دریچه قلب:

دریچه های قلب کمک میکنند خون در جهت درست هدایت شود. اما انواع بیماریها ممکن است منجر به صدمه دیدن دریچه های قلب شود. تنگی ها و نارسایی ها در دریچه های قلبی مختلف بوجود می آیند. ممکن است دریچه های قلب باریک شوند، نشت کنند و یا به طور کامل بسته نشوند. فرد ممکن است از بدو تولد با این وضعیت به دنیا بیاید و یا این که در اثر بیماریهای دیگری مانند تب روماتیسمی، اختلالات عفونی بافت همبند و برخی داروها یا پرتو درمانی برای سرطان آسیب ببیند. پس تنگی ها و نارسایی ها میتواند مادرزادی باشند و یا اکتسابی( در اثر عوامل مختلف و بیماریهای دیگر و عفونتها و…) ایجاد شوند.

•     •نارسایی قلبی:

وضعیتی  است که در اثر آسیب دیدگی زیاد عضله قلب اتفاق می افتد و قلب نمیتواند خون را خوب پمپ کند. قلبی که دچار نارسایی شده باز هم کار میکند اما چون کارایی آن کم شده نمیتواند خون کافی به اندامها برساند. نارسایی قلبی در سالمندان و افرادی که دچار سکته های وسیع قلبی می شوند و افراد دیابتی و … اتفاق می افتد و با علائم کوتاهی و تنگی  تنفس، کاهش مقاومت ورزشی و تورم  اندامها و ضعف و بی حالی مشخص میشود.

•     •سنکوپ:

از دست رفتن هوشیاری به صورت موقتی است که به عنوان غش از آن یاد میشود. معمولا علت سنکوپ عدم خون رسانی درست به مغز است و گاهی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بیش از حد پایین بوده و قلب نمیتواند خون کافی و در نتیجه اکسیژن به مغز برساند. سنکوپ علل مختلف دارد و در هر حالتی فرد علایم بالینی خاصی قبل، حین و پس از آن دارد.

•     •حمله قلبی:

هنگامی که خون رسانی به قسمتی از عضله ی  قلب متوقف میشود حمله قلبی رخ میدهد که از آن بعنوان سکته ی قلبی هم یاد می کنند. حمله قلبی ممکن است مرگبار نباشد به خصوص اگر فورا کمک پزشکی دریافت کنید و خیلی زود انسداد عروق باز شود. حمله قلبی به صورت درد شدید وسط قفسه سینه بروز میکند که ممکن است به بازوی چپ، شانه یا فک گسترش یابد. کوتاهی تنفس به صورت شدید، تعریق و احساس ضعف و غش از علائم دیگر آن هستند. این نوع حملات نیازمند مداخله ی زودرس می باشد و باید فرد چه زودتر درمان مناسب را دریافت کند.

•     •مرگ ناگهانی یا ایست قلبی:

مرگ ناگهانی زمانی اتفاق می افتد که قلب ناگهان توانایی پمپاژ خون را از دست میدهد. علت توقف فعالیت قلب ممکن است حمله قلبی یا ناهنجاری جدی ضربان قلب باشد. در ورزشکاران جوان اکثر موارد ایست ناگهانی قلب، ناشی از یک بیماری قلبی ژنتیکی است که به آن ” کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک” می گویند. در سن بالا تر ، علل شایعتر ناشی از : سکته های قلبی وسیع و یا نارسایی های قلبی به علل مختلف، آریتمی های قلبی  است.